Класичні PS1 та PSP ігри на PS5 - огляд зворотної сумісності

Класичні PS1 та PSP ігри на PS5 – огляд зворотної сумісності

З масштабним оновленням підписки PS Plus у власників консолей PS4 та PS5 в Україні з’явилася можливість грати у деякі класичні PS1 та PSP ігри, які вийшли у 1996-1999 роках. Доступ до каталогу класики відкривається за підпискою PS Plus Deluxe. Я оформив цю підписку і детально розібрався у тому, як саме “грається” в PS1 та PSP ігри на PS5 в режимі зворотної сумісності. У цьому матеріалі, я покажу і розкажу про те, які існують покращення та додаткові опції налаштувань і якими є недоліки нового життя класичних ігор на PlayStation 5.

Почнемо з того, що сама по собі можливість пограти у такі легендарних тайтли епохи PS1, як Syphon Filter, або перший Resident Evil – це дуже позитивне зрушення для PlayStation. Цілком очевидно, що запуск нової моделі PS Plus підписки і поява класики в режимі зворотної сумісності – є певною відповіддю на Xbox Game Pass і те, як Xbox Series X/S вміють запускати старі ігри, автоматично покращуючи їх графіку та FPS. Слід об’єктивно визнати, що Sony у цьому напрямку зараз в ролі наздоганяючого.

Однак система зворотної сумісності на PS5 працює зовсім не в автоматичному режимі. Усі PS1 ігри класичного каталогу – це фактично ручна робота. Видається, що кожна гра окремо портувалася на нові консолі з певними покращеннями.

Погравши більше місяця у десяток таких ігор, я не можу сказати, що тут відбувся backward compatibility прорив.

Досвід отриманий від ігрового процесу різниться від гри до гри і, на жаль, далеко не всюди ми маємо підтримку 60 fps.

Показовими кейсом є Syphon Filter – напевно, найбільш бажане повернення хіта 1999 року для всіх, хто колись мав можливість пограти у цю гру на оригінальній PS1. На цьому прикладі можна зрозуміти, як саме працює вся система зворотної сумісності класичних ігор на PlayStation.

Графіка та FPS

Почнемо з графічної складової. Натиснувши на кнопку опцій геймпаду у грі Syphon Filter ви потрапляєте у додаткове меню (див. відео огляд). Тут можна обрати режим графіки та різні користувацькі відео-фільтри. Наразі доступно три візуальних пресета: Default, Retro Classic і Modern. Режими Default і Modern дають сучасну картинку і суттєво покращують текстури та ефекти у грі. Режим Retro Classic повертає до картинки, притаманної PS1 іграм того часу. Маємо більше блюру та фірмові екранні крупнозернисті смужки.

Спочатку я не зрозумів в чому різниця між Default і Modern і грав в Syphon Filter саме у “сучасному” пресеті. Та це була помилка, адже тоді картинка стає, хоч і більше насиченою, але темнішою. На перевірку цей режим в інших класичних іграх також виявився гіршим, ніж Default, де ми також маємо оновлені текстури та більш чіткі моделі персонажів, аде й більш яскравішу графіку та освітлення.

Моя рекомендація: обирати саме опцію графіки Default, коли ви граєте у класичні PS1 та PSP ігри в режимі зворотної сумісності.

Також експериментував з різними налаштуваннями співвідношення екрану в закладці Video. Вбудовані опції емулятора дозволяють виставити наступні значення: Native Resolution, 1:1, 4:3 for 16:9, 4:3 for 16:10, Square Pixel, Wide Zoom. Якщо вам цікаво побачити в якому саме розширенні запускалися колись PS1 ігри, ви можете увімкнути Native Resolution – це десь 640 на 480. Саме таке максимальне розширення у ті часи підтримувала консоль PlayStation 1, уявляєте?

Але довго пограти у такому режимі, особливо якщо у вас 4K монітор чи телевізор ви не зможете. Я граю у PS5 ігри на 4K моніторі і спочатку здавалося, що правильним вибором для мене є 4:3 for 16:9. Саме в цьому співвідношенні сторін проходив першу місію Syphon Filter. Проте мій подальший досвід в інших іграх показав, що для 4K монітору оптимальним є режим 4:3 for 16:10. Яким він буде для вас? Треба пробувати індивідуально, на щастя така можливість передбачена відповідними налаштуванням.

Ще один режим, який є потенційно цікавим – повний розтягнутий екран, але це реально залежить від гри. У тому ж Syphon Filter мені цей режим не сподобався – картинка стає ще темнішою, а «плавання» текстур більше кидається в очі. Проте в Resident Evil я вже грав у повний екран в режимі графіки Default і для цієї гри це виявилося ідеальним вибором. Водночас у Tekken 2 та Ape Escape я грав у 4:3 for 16:10, а у Toy Story 2 в 4:3 for 16:9, хоча там також треба було обрати 16:10, насправді.

То ж загальна рекомендація наступна: експериментуйте з налаштуваннями у кожній грі індивідуально, поки не буде підібрано оптимальну для свого екрану і розширення комбінацію опцій.

А тепер щодо продуктивності та FPS. На жаль, у цьому контексті ігровий досвід неоднорідний, а в деяких вдеоіграх зовсім розчаровує. Так Syphon Filter видає 20 fps!?, водночас Ape Escape не дотягує до 60 fps і грається в режимі 50 кадрів на секунду. На ютубі є багато відео, де Toy Story 2 нібито видає чисті 60 fps і геймплей виглядає дуже швидким. Та це омана, бо гра залочена на 30 кадрах в секунду, що робить сам ігровий процес уповільненим.

Ці заміри підтверджуються тестами від Digital Foundry і я згоден з колегами – така ситуація відверто розчаровує. Від PS5, як потужної некст-ген консолі, яка легко справляється з динамічним 4K/60 fps у сучасних іграх, очікуєш явно більшого, коли запускаєш ігри, яким майже понад 25 років.

Ви також не можете обрати різні режими продуктивності у грі в зворотній сумісності. Наприклад з прицілом на стабільні 30 з кращою графікою, або 60 fps з деякими послабленнями, як це часто зустрічається в сучасних релізах на PS5.

Управління

Класичні PS1 та PSP ігри адаптовані під геймпади PS4 та PS5 та переважно підтримують стандартну вібрацію. Наприклад Ape Escape колись була покликана демонструвати переваги контролера DualShock і його аналогових стіків. Основне управління персонажем, атаками і підводним плаванням відбувається через аналогові стіки. Те саме зберігається і на контролері DualSence.

Під час запуску ігор можна побачити підказку про те, які частини сенсонсорної панелі відповідають за ретро кнопки Start і Select. Сенсорна панель, яка викликає різни ігрові меню, також задіяна в іграх в на зразок Syphon Filter. Майже в усіх іграх також задіяні тригери. Та звичайно ніякої підтримки адаптивних тригерів та зворотного тактильного зв’язку DualSence тут немає. Очікувати цього було б зовсім ідеалістичним.

Також я помітив, що від обраного співвідношення сторін залежить легкість керування персонажами. Чим менший розмір картинки обрано, тим гірше керується і тим повільніше реагує на ваші рухи та стіки ігрова камера. Наприклад у тому ж Syphon Filter найлегше управління героєм спостерігається при повноекранному режимі, а вже у 4:3 на 16:19 керування стає не таким зручним і за відчуттями підлагує. Думаю, це також пов’язано з частотою кадрів, бо в Ape Escape і Tekken 2 все було більш менш гаразд. Проте жодна з ігор, в яку я особисто грав, не змогла продемонструвати реально комфортне керування. Це проблема, яка б могла вирішатися підтримкою 60 fps та повноцінного повноекраного режиму.

Сейви

Кожна PS1 гра має підтримку швидких сейвів з будь-якого місця гри, яке викликається в меню через клавішу опцій на геймпаді. З цікавого відзначу функцію Rewind – швидку покадрову перемотку ігрового процесу назад. Це реально зручно, бо можна переграти будь-який момент гри практично в реальному часі, без необхідності завантаження сейвів.

Зверніть увагу, що всі ці опції вибору графіки, співвідношення сторін, швидкої перемотки тощо недоступні для класичних PS2 ігор.

Для мене це стало певним розчаруванням, бо я був впевнений і навіть говорив про це на відео огляді цих налаштувань, що вони також поширюються і на PS2 тайтли. Але принаймні з продуктивністю PS2 ігор на PS5 справи виглядають набагато краще.

Досягнення

З приємного: окремі PS1 ігри в режимі зворотної сумісності мають підтримку досягнень. Зокрема, Syphon Filter, Ape Escape, Resident Evil, а от у Tekken 2 чи Toy Story 2 ачівки не завелися. Чому так відбувається теж викликає певні питання. Хотілося б, щоб підтримка досягнень була в усіх класичних іграх, які виходять у зворотній сумісності на PS4 та PS5.

Звук

Тут у мене немає претензій. Одна з найкращих сторін зворотної сумісності – майже ідеально чистий і якісний звук ігрових ефектів та композицій, які звучать у PS1 та PSP іграх. Тут оцінка: дуже добре.

PSP бонус

PS Plus Deluxe дає можливість грати у вибрані PSP ігри. Відзначу, що на ці ігри поширюється згаданий вже набір опцій зворотної сумісності, наприклад у Super Stardust Portable від авторів Returnal.

Грати можна тільки за підпискою?

Ви можете пограти в окремі PS1 та PSP ігри не лише за підпискою PS Plus Deluxe. Деякі класичні проєкти продаються окремо у PS Store. Скажімо Syphon Filter та Ape Escape можна придбати по 329 грн за гру, але чи доцільно? Водночас Resident Evil Director’s Cut окремо не продається і доступна тільки за підпискою.

ВИСНОВКИ

З появою класичного каталогу PS1 та PSP ігор на PS4 та PS5, PlayStation зробила відчутний крок у напрямку забезпечення широкої зворотної сумісності ігор попередніх поколінь на сучасних консолях. Проте цей дебют важко назвати вдалим, скоріше задовільним. Багатьом іграм PlayStation 1 бракує підтримки 60 fps та досягнень. Такі знакові проєкти, як Syphon Filter хоч і тішать тим, що вони взагалі вийшли і доступні для гри, проте розчаровують своєю низькою продуктивністю. Незрозуміло чому не додали опції налаштувань зворотної сумісності і тієї ж швидкої перемотки ігрового процесу у PS2 ігри (про них згодом буде окремий огляд).

Також хотілося б бачити більш тонкі налаштування графіки, зокрема, вибір між режимами у 30 і 60 кадрів на секунду. Бракує повноцінної, а не штучним розтягненням екрану, який почасти неприродно розтягує персонажів – підтримки повноекранного режиму.

Також у деяких іграх, як от Resident Evil помітний такий баг, як самовільне перемикання текстур з осучаснених на класичні. Часом це відверто кидається в очі і виглядає крінжово.

Отже попереду у Sony багато роботи з оптимізації і розширення зворотної сумісності для класичних ігор. Cподіваюся будуть враховані помилки та зауваження, які лунають від ігрових медіа, блогерів і таких проєктів, як Digital Foundry.

Втім Sony заслужила великий плюс за те, що дала нове життя легендарній PS1 класиці та PSP іграм на сучасних консолях, хоч і в такому вибірковому, поштучному режимі. Очевидно бібліотека класики буде лише зростати, адже у липні до каталогу додалися PSP ігри Echochrome, Echoshift, LocoRoco Midnight Carnival.



Теги: , , ,


Автор: Павло Кібурга Усі публікації:
Батько-засновник GameWay.com.ua, відомий, як Kiburga. Вірю у світле майбутнє геймінгу!